Gwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywna
 

Ruhland – „kapitalizm jest systemem, w którym panuje wolność uprawiania lichwy przy aprobacie ze strony państwa”


W swojej najnowszej książce E. Michael Jones przedstawia błyskotliwe i oryginalne ujęcie dziejów kultury Zachodu z punktu widzenia gospodarki i systemu, który dominował w niej w czasach nowożytnych: kapitalizmu. Dystansując się od socjalizmu i neoliberalizmu, które traktuje jako dwie gałęzie tego samego materialistycznego pnia, Jones przedstawia historię kapitalizmu jako konfliktu między sankcjonowaną przez państwo lichwą a ludzką pracą, będącą podstawowym źródłem wartości. Lichwa stanowi podstawę całego współczesnego systemu bankowego, którego geneza sięga XV i XVI wieku. Pozwala ona na uzyskiwanie zysków bez wkładu pracy. Ten pasożytniczy mechanizm jest nie tylko źródłem fortun i gwarancją władzy, ale także przyczyną upadku współczesnego świata. Jedyną alternatywą dla niego jest, zdaniem Jonesa, katolicka wizja gospodarki, realizowana w Europie w czasach przedkapitalistycznych.

 (…) Tak więc w czasach, gdy Kościół katolicki grał pierwsze skrzypce w całej Europie, tam, gdzie obowiązywał narzucony przez niego we współpracy z gildiami kanoniczny zakaz uprawiania lichwy, nie było żadnego „kapitalizmu”. Zanim kapitalizm mógł zatriumfować, musiał zostać zmieniony ów system społeczny. Rewolucja, która tego dokonała, znana jest pod nazwą reformacji. Po uprzednim rabunku własności kościelnej w Anglii, ustanowiono system prawny, „w którym… najwyższa, represyjna władza wielkiego kapitału” mogła „bez żadnych ograniczeń robić to, co chciała”.

nie ma żadnej naczelnej władzy wydającej rozkazy, lecz wszystko odbywa się na

zasadzie „wolnych” relacji kontraktowych pomiędzy indywidualnymi jednostkami

gospodarczymi, kierującymi się we wzajemnych relacjach wyłącznie własnym interesem.

Przekonanie, że wszelki ład i porządek zawsze wiążą się z prawem, organizacją

społeczną czy normami moralnymi, staje się czymś „staroświeckim”. Wszelkie

narzucane z zewnątrz regulacje zostają odrzucone 9.

 Skutkuje to:

brakiem troski o innych, graniczącej wręcz z przestępstwem. Jest to brak troski o tych,

którzy zużywają swą energię życiową jako pracownicy i robotnicy na służbie u kapitalistycznych

przedsiębiorców; jest to brak troski o konkurentów, których upadek

przynosi zysk, a którzy w wielu przypadkach są zwalczani za pomocą różnorakich

brudnych metod i doprowadzani do upadku; jest to brak troski o konsumentów, którzy

znacznie rzadziej zyskują, otrzymując dobry produkt za przyzwoitą cenę, ponieważ

oni także są jedynie elementem służącym interesom producentów i kupców; jest

to brak troski o własny naród i państwo, którego najpilniejsze interesy są spychane

na drugi plan i ustępują miejsca interesom wielkiego międzynarodowego kapitału10.

Krótko mówiąc: kapitalizm jest lichwą żerującą na pracy. Albo – jak ujmuje to Ruhland – „kapitalizm jest systemem, w którym panuje wolność uprawiania lichwy przy aprobacie ze strony państwa”, bądź „systemem społecznym, w którym wolność uprawiania lichwy jest mniej lub bardziej akceptowana przez prawo”

 Fragment Wstępu

Michael E. Jones (ur. 1948), amerykański pisarz, wykładowca, komentator, wydawca periodyku „Culture Wars”. W swoich publikacjach demaskuje nowoczesne ideologie, które pod hasłami emancypacji i wyzwolenia usiłują wprowadzić nowy rodzaj totalitarnej kontroli. W Polsce ukazały się jego książki: Libido dominandi. Seks jako narzędzie społecznej kontroli” oraz Gwiazda i krzyż.

Za: http://multibook.pl/pl/p/Michael-Jones-Jalowy-pieniadz-tom-I.-Historia-kapitalizmu-jako-konfliktu-miedzy-praca-a-lichwa/5848

Za: http://www.wydawnictwowektory.pl/index.php?id_product=82&controller=product

Produkty powiązane

Michael Jones - Jałowy pieniądz (tom III). Od Wielkiego Głodu do krachu roku 2008
Michael Jones - Jałowy pieniądz (tom III). Od Wielkiego Głodu do krachu roku 2008

Jones podejmuje się w III. tomie dalszej analizy ewolucji idei kapitalistycznych. Omawia proces przejęcia kontroli nad systemem bankowym opartym na lichwie przez wielkie rody żydowskie oraz wykorzystanie nowo ustanowionego standardu złota w celu umocnienia interesów nielicznej grupy trzymającej pieniądz. Reakcją na lichwiarski system, który tworzą, okazuje się sekularystyczny, rasistowski antysemityzm, któremu Jones przeciwstawia wyważoną katolicką krytykę negatywnych zjawisk związanych z kwestią żydowską w ujęciu moralnym.

Ostatnim aktem książki są wydarzenia kształtujące gospodarkę XX i XXI wieku, które są oczywistym owocem rozwijanych od kilku wieków koncepcji ekonomicznych: utworzenie FED, ustanowienie standardu złota w polityce monetarnej między wojnami światowymi i krach gospodarczy roku 1929, konferencja Bretton Woods, epoka Miltona Friedmana, amerykański liberalizm moralny i powiązane z nim dalsze usankcjonowanie lichwy, terapia szokowa Jefreya Sachsa i kryzys roku 2008.